”Hvad taler du om?”, ”Kan du ikke selv høre, hvor irrationelt det der lyder?”, ”Du gør det helt forkert” og ”Jeg forstår dig virkelig ikke.”

Tanker vi alle kan støde ind i, når vi sidder overfor en klient, hvis verdensbillede ligger langt fra vores.

Måske får du også de tanker, når du sidder overfor en klient. Men hvad skal du gøre med dem, når du ønsker at holde en motiverende samtale?

En af grundpillerne i den motiverende samtale er accept. Accept af at det, den anden person siger, er rigtigt for ham eller hende – også selvom du ikke er enig.

Når du benytter dig af metoden den motiverende samtale, bruger du store dele af din opmærksomhed på at forstå personen over for dig. På at acceptere at det ser sådan ud fra hans eller hendes verden, også selvom din opfattelse måske er anderledes.

Og det kræver øvelse. Først og fremmest kræver det øvelse blot at blive bevidst om, hvad der sker inde i dig, når du møder et andet menneske, der ser verden anderledes end dig – uanset om det er en kommende mor, der ryger, en der har begået bankrøveri eller en helt tredje og fjerde.

Det kræver bevidsthed at kunne lægge din egen forståelse af verden så meget til side, at du kan give opmærksomhed og accept til det andet menneskes forståelse, holdninger og oplevelser.

I den motiverende samtale arbejder du med helt konkrete og simple værktøjer som fx åbne spørgsmål – spørgsmål hvis svarmuligheder ikke er begrænsede.

Det virker ret simpelt og ukompliceret at stille et åbent spørgsmål. Og alligevel er det blandt andet her, at den motiverende samtale kan blive svær.

For hvorfor skal du stille et åbent spørgsmål, hvis du tror, at du allerede kender svaret? Hvis du ikke er bevidst om, at det andet menneskes verden kan se anderledes ud end dit? Så virker det unødvendigt at bruge åbne spørgsmål.

Det er altså blandt andet dét, du som professionel kommer med som menneske, der gør, at selv de simpleste redskaber kan blive svære at bruge. Eller det der gør, at du tvinger dig selv til at bruge dem og så sidder tilbage med en kunstig følelse i kroppen: ”Var jeg autentisk her?”

Så for at kunne give ægte opmærksomhed og accept til det menneske du sidder overfor, kræver det bevidsthed omkring, hvad der sker i dig selv. De tanker og følelser du får, er helt ok. Du kan dog vælge ikke at reagere ud fra dem, fordi du ved, at det ikke vil gavne samtalen.

Heldigvis behøver du ikke at vente med at bruge den motiverende samtale, til du er neutral og rolig som en buddhistisk munk.

Metoden arbejder også for dig. Bare ved at bruge værktøjerne fra metoden kan du blive mere bevidst om, hvad der er svært for dig. Hvor dit verdensbillede bliver udfordret. Hvor det er svært at holde dig til metoden, og på hvilke tidspunkter du får lyst til at give et godt råd.

Med det indblik i dig selv kan du blive endnu bedre til at tilbyde motiverende samtaler.